dinsdag 4 november 2014

Hoe ik werk.

Toen ik kelly's post las over hoe ze werkt en hoe ze vroeg hoe wij werkten voelde ik me niet meteen geroepen om mee te doen. Zo georganiseerd ben ik helemaal niet! En om dat dan zo zwart op wit te zien staan... dat leek me maar niks. Ik heb ook helemaal geen tools en tricks dacht ik. Maar misschien heb ik die wel zonder dat ik het weet.
Toen was daar Sabine van het pottenatelier. Zij volgt de blog van Kelly ook en zij deed wel mee en daagde mij uit om ook mee te doen, dus toen moest ik wel... Waarvoor dank Sabine, een mens heeft soms al eens een shop onder haar kont nodig!

Dus bij deze:

Huidige job: 
In mijn thuisatelier geef ik tweedehandsmeubels een nieuw leven. Ik voorzie ze van een nieuw laagje verf en van gepersonaliseerde patronen.
Daarnaast geef ik nog 1 uurtje les in de tekenschool aan de 3de kleuterklas.

Hoe ziet je bureau er uit:
Mijn bureau staat gewoon in onze woonkamer. Momenteel heb ik nog geen internetverbinding in mijn atelier dus het mailen en zoeken naar inspiratie doe ik nog gewoon aan mijn bureau. Momenteel ziet het er opgeruimd uit omdat ik net gekuist heb maar meestal is dat een chaos van papieren. Aangezien ik het bureau deel met het lief die er ook zijn computer heeft staan is het soms een beetje zoeken. Overdag werk ik aan mijn bureau maar 's avond lig ik meestal in de zetel met mijn laptop.
Ook hier is het soms wat jongleren tussen werk en huishouden en gezin. Als je thuis werkt loopt alles wat door elkaar en dan is het voor jezelf soms zoeken waar het evenwicht ligt. Maar meestal slaag ik er wel in om alles gecombineerd te krijgen. Als de verf aan het drogen is kom ik in huis en probeer ik wat huishoudelijk werk te doen en zo wissel ik af. Dat lukt meestal aardig.


Huidige mobiele toestellen: 
I-phone 4. Handig om mails te checken on the road. Omdat een mens niet meer zonder kan. 
En ook voor de gesynchroniseerde agenda met het lief. 

Huidige computer:
Mac book. Sinds een aantal jaren zwaar verslaafd aan alles met een appel. Mijn broer overtuigde mij in den tijd en hij had helemaal gelijk! Sindsdien moet alles wat geen appel heeft niet meer in mijn buurt komen. Ik overtuigde ondertussen het lief ook al een beetje want hij kocht zich ook een I-phone, voor de rest heb ik daar nog wat werk. 
Zwaar content dus van die appel. Al heeft hij het soms wat zwaar de laatste maanden en wordt hij wat trager... maar dat zullen de jaren zijn hé vriend, dat vergeef ik je. 

Zonder welke tools, apps,... kan je niet werken: 
Mijn laptop staat eigenlijk de ganse dag open dus mails hoor ik gewoon binnen komen en worden dan ook met regelmaat bekeken. 
Ik check facebook constant. Als je alleen werkt de hele dag is facebook zo een beetje je venster op de wereld. Ik vind het fijn om te lezen waar mijn vrienden mee bezig zijn en het brengt me op de hoogte van nieuws en gebeurtenissen die ik anders nooit zo snel zou te weten komen. Het enige nadeel aan het alleen werken is de eenzaamheid met momenten.
Daarnaast is het ook een manier om mijn werk te promoten. Ik heb een eigen pagina van Karmijn & Kobalt waar ik, zodra een meubel klaar is, een foto post. De feedback die ik daar krijg is van onschatbare waarde en zorgt ervoor dat ik weer met volle moed aan een volgende opdracht begin. 
Uiteraard zijn sites als 2de hands en kapaza voor mij ook van essentieel belang. Ik installeerde de apps ook op mijn I-phone en zoek die regelmatig af. 
Voor de rest lees ik meestal 's avond wat blogs door en pin ik wat op pinterest om inspiratie op te doen.

Mijn opdrachten en inkomsten en uitgaven noteer ik nog gewoon ouderwets in een atoma schriftje.  Zo'n schriftje is handig wanneer er klanten komen en een meubel binnen brengen, dan kan ik meteen alles noteren en hoef ik niet te sleuren met computers of I-phone's. En wat nog beter is, als de opdracht uitgevoerd is kan ik het blad gewoon uit mijn schriftje scheuren en dat geeft zo'n fijn gevoel. 


Waar luister je naar terwijl je werkt:
Studio Brussel, altijd en overal. Toch wel essentieel die muziek bij het schilderen. En omdat ik ook al graag ne keer zot doe durf ik bij een goed nummer de volume knop al eens luid draaien en een dansje doen door het huis of atelier. Dat geeft een boost om weer vrolijk verder te gaan en ik werk alleen dus niemand die raar opkijkt, handig toch! 

Welk boek ben je aan het lezen:
Ik ben niet echt een lezer. Meestal lukt het me enkel op vakantie om daar tijd voor te maken. Maar momenteel ben ik me nog door het blogboek van Kelly aan het worstelen. 

Wat is je slaaproutine:
Ik heb wel wat slaap nodig. Voor ik het lief kende ging ik meestal vroeg slapen. Ook vaak uit verveling omdat er niks meer op tv was maar goed. Het lief is een nachtuil dus probeer ik daar wat aan mee te doen al slaag ik daar meestal niet in en val ik tegenwoordig meer en meer gewoon in slaap in de zetel. Vele films ondertussen waar ik het einde niet van gezien heb. 
In de week sta ik op om Mare naar school te brengen of omdat het lief naar het werk vertrekt als Mare er niet is. Zo kan ik rond 9 u mijn atelier in. 

Ben je een extravert of een introvert:
Een introvert zeker weten! 
Al heb ik geprobeerd om in de jaren dat ik alleen was wat extraverter te worden en dat is me tot op zekere hoogte wel gelukt... denk ik. 

Wat is je geheim:
Geen grote geheimen hier. Ik probeer te doen wat ik graag doe en heb de luxe dat ik die mogelijkheid krijg. Ik vind mijn gezin héél belangrijk en ik wil er zijn voor mijn kind en ik wil mijn werk graag doen. Zoals zoveel mensen wellicht. 
Er zijn nu eenmaal niet veel jobs voor mensen met een diploma zoals dat van mij ( meester in de schilderkunst) dus moet je zelf creatief zijn in het zoeken naar manieren om geld te verdienen. De meeste mensen met mijn diploma zijn leerkracht geworden omdat dat zowat de enige optie is. Ik behaalde ook mijn diploma om les te geven maar ik wist op voorhand al dat het niks voor mij was. Na een paar interim opdrachten bleek dat alleen maar meer. Buiten het uurtje tekenschool bij mijn geestige kleutertjes dan, want daar kan ik dan weer wel geweldig van genieten. 

Wie zou je graag deze vraagjes zien invullen:
In navolging van Sabine zou ik graag mensen met een creatief beroep deze vragenlijst willen zien invullen en dat vervolg dat Sabine voorstelt om onze manier van werken in het atelier neer te pennen zie ik ook wel zitten. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten